onsdag 10. april 2013

Vår i nord

Ja kjære medmennesker, mens folket sørpå i disse dager bruker tusenvis av kroner på solkremer, hårfjerningsprodukter og treningsstudio avgifter for å bli flott til bikinisesongen som er ventet  å inntreffe nårsomhelst, er jeg akkurat kommet inn fra min treogenhalvtimers økt i snøskavlen på yttersida av husdøra.


Inngangspartiet til huset vårt før dagens trim var unnagjort


Aller først var det å komme seg ut av døra da, noe som forsåvidt var nokså krevende, da nattens halvmeter hadde falt i stiv kuling med retning direkte på husdøra. Etter en del runder med full springfart fra innerst i gangen og med skuldra mot døra, ga snøen omsider etter - bare noen blåmerker og ei vond skulder var det som måtte til. 
Etter å ha funnet fram storspaden - som heldigvis lå godt innklistra mot husveggen etter nattas strabaser - var det igang med måkinga. Etter en halv time, var vår Toyota stasjonsvogn delvis kommet til syne under snøen, takket være at vindusviskerne stakk et par cm opp under snømassen. Bare en halvtimes arbeid skulle til før hele den grønne bilen hadde åpenbart sine fire dører samt bagasjeromsdøra. 
Nok en halvtime med måking senere, hadde jeg nådd til det området der søppelboksen pleier å stå. Da var det bare å begynne leitinga - fredag er søppelbilen ventet, og da er det jo greit å ha en søppelboks å sette fram til de snille mannfolka som har tatt på seg en skikkelig søppeljobb som ingen andre vil ha, for å tjene til livets opphold. Søppelboksen fant jeg omsider, med lokket godt trykt ned under snøen, slik at ingen fugler skulle finne på å stikke nebbet sitt oppi det som vi anser som ubrukelig, men som de på et eller annet vis ser på som både nyttig og smakfullt. 

(Beklager, liten pause, må bare på den nymåkte verandaen å hente meg ei iskald Pepsi med ferdiglagde isbiter i flaska - kjøleskapet har vi solgt for å få penger til flere spader. Ikke at vi savner det, forsåvidt, naturlig nedkjøling er miljøbesparende...)

Nok en times måking senere, var gårdsplassen så godt som snøfri, vårt største problem er å finne et sted å gjøre av all snøen. (Vår gårdsplass som hadde plass til rundt 10 biler i slutten av august, rommer pr idag nøyaktig en Toyota stasjonsvogn samt en gammel Golf, eventuelle gjester på parkere på veien) 
Her kommer ordspråket "Det som ikke går i bredden, går i høyden" inn. 
Men med skavler på rundt 2 meters høyde og et snømåkende kvinnfolk på knapt halvannen meter, ligger det i kortene at dette gir utfordringer i massevis. Å klatre opp og ned snøskavler med en spade fylt med snø, kan være nokså krevende. Især når det er snakk om flere hundre turer opp og ned. Men jeg klager ikke, jeg får trening nok så det holder - helt gratis og helt naturlig! 
Uansett, det må muligens være litt av et syn der jeg klatrer mot toppen med snøen for å legge den fra meg, og jeg ikke kommer på for senere at det muligens ville vært smartere å fordele snøen mer utover når jeg kom til toppen. Nå er snøskavlen 2 1/2 meter i enkelte områder, og trappa opp blir stadig lengre. Snart kan jeg klatre helt opp til Himmelporten og hilse på Vårherre. Noe som forsåvidt ville være okey: skulle gjerne hatt et par ord med den - hvemdetnåennmåttevære - som har valgt å gi oss all denne hvite gugga. 
Min teori er at det er en sammensvergelse blant politikerne i hovedstaden, som vil bli kvitt oss nordlendinger så de kan få ha Lofoten og Finnmarka for seg selv, og dermed kan sende så mange seismikkbølger de vil ned i undergrunnen, uten at de skal plages av fiskere, bønder eller samer (som visstnok er de eneste menneskene som har valgt å bo her i ingenmannsland) Og når de finner olje og gass, kan de tømme områdene for verdiene (fisk er visstnok ingen verdi, maten kommer tross alt fra ferskvaredisken på Meny) slik at de kan bygge flere operahus, flottere hoteller og dyrere kunstmuseer sørpå. Og gi skattelette til de som årlig tjener mer enn en gjennomsnittlig familie gjør iløpet av et helt liv. 
For de tror at VÆRET kan få oss til å flytte herfra - men vi vet da hvor vi har bosatt oss! Vi bor da slett ikke her nord på grunn av været! Men på grunn av naturen, menneskene og harmonien vi finner her nord. Så om landsdelen skal tømmes, må de nok tenke annerledes: vi nordlendinger forgår ikke så lett! 

Fortsatt var jeg bare kommet meg til gårdsplassen... Den siste timen ble brukt til å tømme verandaen for snø. For nå er det jo vår her nord, og vi må jo komme oss på verandaen så vi kan ta oss en kopp kaffe i solkroken dersom sola skulle finne på å ta en snartur innom. Vi må bare håpe at den besøker oss på et egnet tidspunkt og at vi klarer å kave oss framover i snøfonna når den smiler til oss.  Jeg siterer Arthur Arntzen & co: "I Nord-Norge e sommar'n så kort at vi treng ikkje hagemøbla, vi bære sætt åss på sparken!" Nok en utgift spart!



Nesten ferdigmåket veranda


Når jeg først er innom temaet snø, kan jeg nevne at i Tromsø er de nå startet med lokaliseringa av Alfheim stadion, foran helgas kamp mot Sandnes/Ulf. Norsk Fotballforbund har de siste årene gjort stadig nye forsøk på å få nordnorske lag ut av Tippeligaen ved å starte sesongen stadig tidligere - så langt uten hell. Vi klarer fortsatt, ved hjelp av store mengder frivillige fra Røde Kors og Norsk Folkehjelp, å lokalisere og måke frem fotballbanen foran hver fotballkamp. Heldigvis har vi fått byttet ut hest og slede med traktor og snøfres også her nord, og vi kommer derfor tidligere i havn enn vi gjorde for noen år siden. 
Det er neppe noen tilfeldighet at flere av fotballspillerne som har spilt på Tromsø IL, har vært høye. Det er rett og slett for at de skal klare å se over brøyteskavlene på banen. Sigurd Rushfeldt, Tore Andre Flo og Rune Lange er eksempler på slike spillere. I år ser det ut til at Agnar Christensen forsøker en ny taktikk, med små spillere som skal komme brått og uventet fram rundt neste skavl. Yttergård Jenssen, Moldskred, Drage, Norbye - alle under 1.80... (Dette er informasjon jeg har fått fra nesten sikre kilder)



Foto: Scanpix


Med det sagt, har jeg lite å tilføye. Foruten at vi sparer massevis av penger ved at vi ikke behøver å tenke på hårfjerning - vi sparer på det håret som er å spare på for å holde best mulig på varmen. Dette er triks som stammer helt tilbake til våre første forfedre som holdt på varmen ved å la skjegg og hår gro. (Muligens har det noe med at de enda ikke hadde funnet opp måter å fjerne hår på enda, men det blir uvesentlig i dette tilfellet)

Nå skal jeg lade batteriene til neste styrketrening i Guds frie natur. 
Imens får alle søringer kose seg med skogbrann, solbrenthet, tulipaner og grilling i t-skjorta.
Men la oss for all del slippe å høre ett eneste ord om værsjuka og Sydenturer på resept når sommer'n ikke blir som forventet!!!


Amen...

1 kommentar:

Fint om du har noe å si til meg, positivt og negativt - men SAKLIGHET setter jeg pris på...