torsdag 2. august 2012

Ord

Om det hadde vært et ord som het noe sånn som "ord-oman", så tror jeg kanskje at det kunne ha vært beskrivende for meg.
Jeg ELSKER ord. Ord i bøker, ord i blader, ord i sangtekster, ord på pc'n, kryss-ord. Ord, ord, ord.
Jeg er av den sorten menneske som kan sitte å skrive masse i Word programmet, bare for å se hvordan skrifta ser ut. Eller sitte å skrive for hånd, studere håndskrifter, se på bruksanvisninger, skrive kort, lese brev. (Fy flate, jeg er bra sær, skjønner jeg... He he...)
Jeg elsker dikt, sitater, vitser. Skildringer av og om mennesker.
Det er slett ikke tilfeldig at mitt første blogginnlegg er et dikt. "Våg å være" av Hans Olav Mørk. Det er et nydelig, beskrivende dikt. Hvorfor? Fordi jeg kjenner meg igjen i ordene.


Ord kan være trøst, ord kan glede, ord kan engasjere, ord kan motivere. Dessverre kan ord også såre, ord kan skremme, ord kan krenke - om man ikke bruker dem varsomt.
Ord må heller ikke bare forbli ord. Facebook er et godt eksempel på et sted der ord iblant bare forblir ord. Man må MENE de ordene man plumper ut med, man må kunne stå for det. Ellers blir det bare svada... Man kan ikke sitte der å taste masse ord for å framstå som vellykket, omsorgsfull, smart eller forståelsesfull. Man må VÆRE det i handlinger også....

Her er noen fine ord til ettertanke:

Vær forsiktig med dine uttalelser
Ord er et mektig våpen
Som kan gjøre mange vondt
Kle aldri noen naken med tungen din
Gjør aldri noen liten med munnen din
Et hardt ord, et skarpt ord
Det kan bli liggende å brenne
På bunnen av et hjerte
Etterlate deg dype arr
Tål at andre er annerledes
Ord må være lys
Ord må forsone
Hvor ord blir til våpen
Står folk som fiender mot hverandre
Livet er altfor kort
Og verden er altfor liten

Det får bli mine siste ord for idag...
Ha en kjempefin dag!
Og husk: Si noe fint til noen du er glad i idag - enten på et kort, en melding eller med munnen, det er så deilig å glede noen ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Fint om du har noe å si til meg, positivt og negativt - men SAKLIGHET setter jeg pris på...